Waarom adviseren wij lactosevrij eten?

By 2 oktober 2018Motivatie

Als je bij ons een EMS proefles hebt gedaan, heb je van ons ook tips gekregen om je voeding te optimaliseren. Dit voor je herstel, behoud, maar ook voor een gelukkig lichaam. Ten slotte betekent een gelukkig lichaam ook een gelukkig hoofd! Een van die tips is lactosevrij eten. Maar wat houdt dat precies in en waarom raden wij dit aan?

Wat is lactose?

Heel simpel gezegd is lactose een vorm van suiker. Lactose komt vooral voor in melkproducten, waardoor het ook wel melksuiker wordt genoemd. Als we het onder de microscoop leggen, zien we dat lactose uit grote suikerkristallen bestaat die eigenlijk heel moeilijk af te breken zijn. Om lactose te kunnen afbreken, heb je het enzym lactase nodig (lekker makkelijk om te onthouden!). Dit wordt geproduceerd in de dunne darm. Helaas zijn wij mensen helemaal niet zo goed daarin en verteren wij lactose maar slecht. Dat komt ook doordat lactase bij veel mensen na hun 3e levensjaar niet meer wordt aangemaakt. Het resultaat is dat lactose onverteerd in onze dikke darm terecht komt, waar het onze darmflora in elkaar schopt. Je merkt dit bijvoorbeeld aan een onrustige buik, klachten bij je ontlasting en een slechte huid.

Ook als we kijken naar de eiwitten in lactoseproducten is er het een en ander aan te merken. De eiwitten die uit koemelkeiwitten bestaan, zijn namelijk behoorlijk groot als je deze vergelijkt met een plantaardige eiwit. Ons lichaam neemt plantaardige eiwitten dus veel beter op.

Waar zit lactose in?

Lactose zit in veel producten, maar gelukkig is het goed te vermijden. Hierbij een lijstje!

  1. Melk

Melk afkomstig van een koe bevat zo’n 5% lactose. En let ook op bij het soort melk dat je koopt: halfvolle en magere yoghurt bevatten meer lactose. Wil je melk vervangen, denk dan aan amandelmelk of havermelk.

  1. Yoghurt en kwark

Yoghurt en kwark zijn gefermenteerde producten, waardoor er al wat minder lactose in zit. Hoe langer een product is gefermenteerd, hoe minder lactose erin zit. Toch is het het beste om dit zoveel mogelijk te vermijden. Kies bijvoorbeeld eens voor kokosyoghurt of kefir!

  1. Zachte kazen

Het zijn vaak de lekkerste: de roomkazen, mozzarella, ricotta, brie en cottage cheese. Maar ook een gelukje, in de Nederlandse ‘harde’ kazen zit nauwelijks lactose! Hoe ouder de kaas, hoe minder lactose je in het product zult aantreffen.

  1. Roomproducten als slagroom, crème fraîche en mascarpone

Ooit last gekregen na een slagroomtaart? Grote kans dat het in de lactose zat. Dit zijn namelijk lactose rijke producten! Ga voor een plantaardige vervanger of kokosroom.

  1. Overige producten

Lactose zit ook in o.a. koek, chocola, boter, dranken en geneesmiddelen. Ga voor jezelf goed na in welke mate je lactose in deze producten kunt verdragen en ga naar je huisarts als je ergens over twijfelt.

Zo eet je toch voldoende eiwitten

Veel mensen zijn bang dat ze door lactosevrij eten eiwitten gaan missen. Gelukkig is niets minder waar! Bij Pullz EMS kunnen we hier ook goed in adviseren. Er blijven namelijk genoeg eiwitrijke producten over. Denk aan:

  • Orangefit eiwitshakes (gebaseerd op erwten eiwit)
  • Noten en zaden
  • Groenten als broccoli en peulvruchten
  • Eieren
  • Kip, kalkoen, vis

Vind je het moeilijk om dit toe te passen in jouw voedingsschema, vraag het dan aan een van de trainers of plan een voedingsconsult met Mandy in.

Leave a Reply