Spierpijn? Dit doe je er tegen

By 5 juli 2019Tips

Het kan zo voldaan voelen: spierpijn. Je hebt het gevoel dat je iets hebt gedaan én dat je lichaam erop reageert. Kom maar op met die spiermassa! Maar tegelijkertijd kan het je ook behoorlijk in de weg zitten of irriteren, vooral als het heftige spierpijn is of wanneer het lang aanhoudt. We hebben geen wondermiddel voor je om de spierpijn direct weg te nemen, maar wel om het herstel iets te versnellen.

1. Eiwitten

Je hoort het op dag 1 als je bij ons binnen bent: eiwitten, eiwitten, eiwitten. Spierpijn ontstaat doordat er kleine scheurtjes in je spieren ontstaan tijdens het trainen. Nee, dat is niet zo erg als dat het klinkt: je wordt juist sterker doordat extra weefsel deze scheurtjes opvullen. Dat extra weefsel kan echter alleen gemaakt worden als je voldoende eiwitten eet. Ofwel, hoe meer eiwitten je eet, hoe beter je herstel verloopt. Een eiwitshake na de training is dus een echte aanrader! Krijg je ze écht niet weg? Zorg dan voor kwark, kipfilet of een eiwitreep in je tas.

Vergeet ook niet dat eiwitten iedere dag belangrijk zijn. Als jij op maandag hebt getraind, is je lichaam ook op dinsdag nog druk bezig met herstellen en ook dan zijn de eiwitten nodig. Heb je moeite met het binnenkrijgen van voldoende eiwitten? Vraag dan advies aan Team Pullz.

2. Voldoende slaap

Terwijl jij lekker de superheld uithangt in je droom, is je lichaam optimaal bezig met herstellen. Je slaap is hét oplaadmoment voor je lichaam en je moet dit dan ook zeker niet onderschatten. Met slechts enkele uren slaap redt je lichaam het niet. Heb je dus stijve spieren? Op tijd naar bed!

3. Magnesium

Magnesium draagt bij aan een goede en soepele werking van de spieren. Daarnaast draagt het bij aan de werking van de zenuwstelsel én de energieproductie van je lichaam. Magnesium vind je in voedingsmiddelen als pinda’s, spinazie, volkoren producten en kipfilet. Krijg je te kort magnesium binnen, dan kun je dit merken aan spierkrampen of vermoeidheid. Wij raden daarom vaak magnesium supplementen aan. Deze kun je bij ons krijgen, wij verkopen de best opneembare versie.

4. Een bezoek aan de sauna

Oei, die tweede dag van spierpijn, ken je die? Die is vaak nog veel erger! Wat belangrijk is, is dat er voldoende bloed naar je spieren blijft stromen. Een bezoek aan de sauna kan hier zeker aan bijdragen. Tijd om een quality-time dagje in te plannen met vrienden of je partner! Daarnaast helpt het ook om je spieren te ontspannen.

Heb je vaak last van vermoeide spieren? Dan is een Sportvasten of Detox traject het overwegen waard. Hierbij haal je afvalstoffen uit je lichaam en word je veel energieker!

Houd je spierpijn lang aan, of heb je er toch een naar onderbuik gevoel bij? Trek dan aan de bel bij een fysiotherapeut of huisarts. Forceer nooit iets en ga alleen trainen als je er zelf vertrouwen in hebt.

 

Leave a Reply